perjantaina, maaliskuuta 07, 2008

Klippejä ladataan ja ladataan ja ladataan

Edellispäivän nettivideot ja mainonta -seminaarissa ei ollut mitään niin ihmeellistä auringon alla. (sanoo hän päivänä jona mikään ei tunnu miltään)
Videoiden lataukset kasvavat, suomessa suurin osa mainospotentiaalista käyttämättä, ja onnistuessaan viraali nettivideomainonta tuntuu sitouttavan paremmin kuluttajaa kuin ns. perinteisemmät mediat.
Nettiajasta suomessa käytetään keskimäärin videoiden katsomiseen 8% eli 6 minuuttia päivässä. TV vie siis vielä voiton mennen tullen. Mutta TV vie myös mainosbudjetin mennen tullen, joten nettivideo saattaa olla tuotantokustannuksiltaan useamman mainostajan mahdollisuuksien rajoista, monikanavaisuudesta puhumattakaan. Ja taivas on jälleen hyvänä kattona. Suurin laimeus vaanii tekijöissä.. tai siis niissä jotka eivät tee. Oletetaan kuluttajan ajattelevan niin kuin itse. Jos parisataa tuhatta ihmistä lataa videoklipin jossa ei ole muuta sisältöä kuin apina joka pelästyy itseään peilistä..ei ideoinnissa kannata lähteä liian risteäville poluille.
 Videoclippeinä katsotaan uutisia, ns. hupipätkiä,  trailereita ja osia tv ohjelmista. Nuorempi sukupolvi on jo tottunutta hybridikäyttäjää. TV:stä katsotaan Serranon perheen alkuosa, ja netistä loppu. Eipä siinä sen kummempaa.
Jos usassa ladataan 10 miljardia klippiä kuussa, suomessa se on vajaa 80 miljoonaa. Kun beijingin olympialaiset  ja big brother sähähtävät käyntiin, näkyy terävä piikki meidänkin tilastoissamme. 
YouTube on meillä latausten suhteen vahva ykkönen, sen jälkeen tulee Yle, Mtv3 ja Iltalehti. 

Mutta jotta saisin edes jotain edgeä tähän päivään niin:
 Bombay TV: Norppa elokuva
Quicksilverin duunaama: Surffaa dynamiitin avulla (yllätys, että oli jouduttu laittamaan varoitusteksti, ettei homman itse tekeminen ole järkevää) mutta miljoona katsojaa saa räpäytettyä kasaan hetkessä!

Ei kommentteja:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...