torstaina, marraskuuta 30, 2006

Hei mull ois sulle yks teatterijuttu

On hankalaa olla ainut serkkuni. Olen rasittava, puutun asioihin ja kerron niistä mielipiteeni selkeästi ja usein. Tietysti toisen omaa parasta ajatellen. Koska huomiosta ei ole kilpailua, sen joutuu ottamaan vastaan kokonaisuudessaan. Sukulaisuus on vielä melko pysyvä olotila, joten siitä joutuu kärsimään pitkään ja hartaasti.
(lyhennän tässä kohtaa tarinaa parillakymmenellä vuodella)
Tänään olin laittanut taas yhden ahdistavan "tänne vois hakea töihin" -tekstareistani. Tämän jälkeen serkkuni (male, 23-vee) jaksaa vielä soittaa minulle ja muun jutustelun keskellä tokaisee; " hei mull ois sulle yks teatterijuttu"..."ootsä nähnyt sen nukkekodin"," siis sen ibsenin"... *tässä kohdassa puhelimen minun päässäni on epätavallinen kahden sekunnin pituinen hiljaisuus*
"ööö..jooo, mä tiedän kyllä ibsenin nukkekodin..ja eiiii, een oo nähnyt sitä.. " johon serkkuni jatkaa;" se on kuulemma tosi hyvä, rankka mutta hyvä". Ja sovimme, että menemme katsomaan sen joulukuun 10. kun hänellä on yksi harvoista vapaapäivistä...
Olen hieman sanaton.
Mistä lähtien vähemmän kulttuuria harrastavat nuoret miehet ovat halunneet mennä vapaaehtoisesti katsomaan Ibsenin Nukkekotia?!

Henrik Ibsenin 100 v. juhlavuoden ja naisten äänioikeuden kunniaksi 
Sininen Teatteri esittää Ibsenin näytelmän Nukkekoti
idyllisessä Eläintarhan huvila 14:ssä, Eläintarhantie 14.
Nukkekotia pidetään edelleenkin eräänä tärkeimmistä naisen
asemaan vaikuttaneista näytelmistä.
Se on ollut pamfletti naisenepätasa-arvoisen aseman
tiedostamiselle, mutta prosessin kuluessa meille on
kirkastunut Noran taistelu paljon laajempana, yleisinhimillisenä
kysymyksenä joka on ajankohtainen tässä ja nyt.
Uskaltaako tämän päivän ihminen rikkoa
oman rakennetun turvallisen kulissielämänsä ja etsiä omaa totuuttaan?

www.nukkekoti.net


3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Sä voit aina olla mun serkku!

Anonyymi kirjoitti...

Sori nyt vaan serkku kulta mutta ikää saattaa olla jo jopa 24v. mutta kiva kun pistit hieman nuoremmaksi. :) T:Tero

Anonyymi kirjoitti...

Terolla on joku nainen! Se selittää (aina) kaiken. Siis nainen. Joko sitä ei oo, tai on. Tai haluis että olis. Tekee vaikutusta, kokeilee uusia asioita. Tai siis vain stoukkaa jotain. Siis ei Tero välttämättä stoukkaa, mutta siis joku voisi. Vuoksi naisen (tai siis miksei miehenkin, MÄ en HALUU olla suppee).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...