Yksi kysymys mikä kimppa-auton kanssa tulee, on pysäköinti. Minne se auto sitten pysäköidään. Kyselin asiaa myös pysäköintitoimistosta, ja selvisi, että yhteen autoon voi saada vain yhden pysäköintitunnuksen. Vaikka omistajia olisi neljä. Voi vain yksi omistajista pysäköidä autoa edullisella asukaspysäköintitunnuksella. Harmillista mutta totta. Kyselin kuitenkin asiaa lisää kaupungilta; ja vastaus tuli tänään:
Kantakaupungin korttelit on rakennettu aikana, jolloin nykyisiin
automääriin ei tiedetty varautua. Kadut on kuitenkin pääosin rakennettu niin
leveiksi, että niitä on voitu käyttää myös pysäköintiin.
Asukaspysäköintijärjestelmä otettiin käyttöön yli 20 vuotta sitten siksi,
että
kaduilla pysäköivien asukkaiden oli pakko lähteä aamuisin autolla, kun
rajoitukset astuivat voimaan. Toisaalta ulkopuoliset valloittivat
kadunvarsien
rajoittamattomat paikat. Kantakaupungin asukkaille haluttiin
antaa etuoikeuksia
katupysäköinnissä asumismahdollisuuksien turvaamiseksi.
Järjestelmä helpotti
asukkaiden autojen pysäköintiä ja antoi paremmat
mahdollisuudet muuttaa talojen
pihoja viihtyisimmiksi.
Asukaspysäköintitunnus annetaan kauintaan yhden vuoden pituiseksi ajaksi
kerrallaan alueella asuvan henkilön moottoripyörää, henkilö- tai pakettiautoa
tahi muuta, kokonaismassaltaanenintään 4 tonnin, autoa varten ja jonka kyseinen
henkilö
moottoriajoneuvorekisteriin tehdyn ilmoituksen mukaan omistaa tai
jota hän
hallitsee. Yhdelle henkilölle myönnetään vain yksi
asukaspysäköintitunnus
enintään kahta ajoneuvoa varten. Eri henkilöillä ei
voi olla tunnusta samaan
ajoneuvoon. Tunnuksen voi lunastaa rakennusviraston
asiakaspalvelusta.
Tiukoilla kaupunginhallituksen hyväksymillä
säännöillä on pyritty ehkäisemään mahdollisia tunnusten väärinkäytöksiä.
Ajoneuvorekisteriin voidaan merkitä lukuisia omistajia ja haltijoita, jotka
asuvat eri osoitteissa eri asukaspysäköintivyöhykkeillä. Yksi henkilö voisi
tällöin käyttää hyväkseen kaikkia voimassa olevia tunnuksia. 36 euron
vuosimaksu
on todella edullinen, koska esimerkiksi 1. vyöhykkeellä tunnin
pysäköinti maksaa
3 euroa/tunti ja keskustan pysäköintilaitoksissa
kuukausisopimukset maksavat yli
200 euroa kuukaudessa.
Kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosasto ja
rakennusviraston
pysäköinninvalvonta ovat sopineet, että
asukaspysäköintitunnusten
myöntämisperusteita käydään läpi yhteistyössä tämän
vuoden aikana. Työn
yhteydessä tutkitaan mahdollisuudet, millä ehdoilla
kimppa-autoille
voitaisiin myöntää
asukaspysäköintitunnus.
Helsingissä on vuodesta 2000 alkaen ollut voimassa autojen
yhteiskäyttöjärjestelmä, jossa asukkaan tai yrityksen ei tarvitse
omistaa autoa ollenkaan. Asukas- ja yrityspysäköintipaikkoja tarvitaan vähemmän,
koska yksi auto palvelee suurempaa joukkoa asukkaita ja yrityksiä.
Terveisin
Insinööri Jari Tikkanen
Helsingin kaupunki
Kaupunkisuunnitteluvirasto
Liikennesuunnitteluosasto
Tästä kaikesta ymmärsin, että asiaa tullaan selvittämään? Mutta en aivan ymmärtänyt miksi vastauksessa piti vielä mainita autojen yhteiskäyttöjärjestelmästä, etenkään kun sitä ei avattu millään tavalla. Järjestelmä joka on ollut käytössä melkein 10 vuotta, ei ilmeisesti ole aivan toimiva, tai sen markkinnoinnissa on jotain pahasti pielessä, jos kysyntä ja tarjonta eivät "näinä aikoina" kohtaa.
4 kommenttia:
Jos kaikki käyttäjät asuvat esim j-vyöhykkeellä, niin mitään ongelmaa ei ole kun lapussa on nimi alapuolella ja rekkarinumero näkyvissä. Eivät ne liisat tiedä kuka on viimeksi ajanut. Ja etkös sä asu aika hyvien yhteyksien päässä joten muutkin omistajat saavuttavat koslan helposti. Tunnus kannattaa joka tapauksessa hankkia, on se niin halpa että Ode Soininvaaraa ketuttaa...
Kaupungin ratkaisuja saa odottaa jos ei nyt kuolemaan saakka, mutta melko kauan kuitenkin. ;)
Psst..!
http://www.citycarclub.net/
Kylla, luultavasti niin se on
Lähetä kommentti