maanantaina, helmikuuta 09, 2009

Masku taas pöydälle


Yksi viime vuoden eniten kommentteja kirvoittanut kirjoitus sivusi lyhyesti Turun paloa. Tämä johti keskusteluun Maskusta.
Nyt kyseiseen kirjoitukseen on tullut kommentti lisää. Nostetaanpa se arkistoista, jotta olisimme kaikki ajantasalla. Normi värillä Juden komentti, boldilla uusi. Turku, Naantali, Masku - bermudan intohimokolmio?
Miksi muuten aina niin ei kovinkaan uskonnollinen sukupolvi alkaa kuitenkin rehvastella sillä, milloin on pykätty lehmipolun varteen on ensimmäinen kirkko? (kuva: wikipedia - kirkko: Loimaa)

Masku-nimi löytyy muuten 1200-luvun Vatikaanin kirkonkirjoista. Tiedonjanoisille saatettakoon täten myös tiedoksi, että Naantali on lohkottu Maskusta. Siis presidentin kesäasunto on Maskussa!" Ja Naantali on lohkottu 1917 Venäjästä. Eli Turku on entistä Neuvostoliittoa! Historia on kuin omenapiirakan tekoa: Vapaasti saa säveltää-Jude'" (kuva Vakka-Suomen sanomat)

Kannattaisi varmaan tarkistaa lähteet. Taitaa olla toisinpäin, eli Masku kuului aikoinaan Naantaliin. Naantalissa oli jo nunnaluostari kun Maskuun vasta suunniteltiin kirkkoa.

6 kommenttia:

Prepe kirjoitti...

Ei -tana. Masku jää väliin, mutta syntinen kolmio Flamingo-Paimio-Turku odottaa ensi viikonloppuna!

Norppa kirjoitti...

Voisiko joku vetää myös Raision tähän keskusteluun mukaan..?

Anonyymi kirjoitti...

Nii-i. Ja Neuvostoliittoa ei ollut vielä vuonna 1917.

Anonyymi kirjoitti...

Masku muuten kaapannee lähivuosina Naantalin uudelleen, sillä kuntaliitos on väistämätön. Mutta nimi varmaan joudutaan vääntämään Naantaliksi isomman ehdoilla. Faktat on kuitenkin faktoja, ja ohessa vähän lukemista. Siis Masku on edelleen vanhempi kuin Naantali. Se birgittalaisluostari nimeomaan alunperin perustettiin Akkoistenmäkeen, siis Maskuun.

"Eilistä muistettiin muinoin Neitsyt Marian kuolin- ja taivaaseenastumispäivänä, mm. Nousiaisissa, jolloin tähän aikaan liitettiin myös Henrikin kirkon vihkimisen muistojuhla. Roomalaiskatolisessa kirkossa Neitsyt Marian taivasjuhlalla on merkittävä arvo, joka kirkastui entisestään vuonna 1950, jolloin paavi Pius XII julisti kirkon dogmiksi, että Maria astui elävänä taivaaseen.
Elokuun dramaattisuutta jatkaa ensi viikolla Pertun eli Pärttylin päivä. Perttuhan oli taustoiltaan Jeesuksen opetuslapsi Bartholomeus, elonkorjuun apostoli näillä main, Rymättylän kirkon seinämaalauksiinkin ehtinyt. Vaan loppunsa oli hirveä, elävältä nyljetty ja ristille naulittu. Naantalinkin historiaa Bartolomeus sivusi sillä tavoin, että kuningas Kristoffer Baijerilainen allekirjoitti likimain 600 vuotta sitten Vallis gratiaen, Armonlaakson eli Naantalin kaupungin ja birgittalaisluostarin perustamiskirjan Kööpenhaminan linnassa. Nimeltä ajankohdan mainiten: "Pyhän Bartolomeuksen päivän aattona vuonna 1443". Killi, Nalli ja kirkkoherra Elavus Raision kirkonrakennuksen hahmoja.
Vielä varhaisemmissa ajoissa liikutaan Raision muistellessa menneitä ennen Naantalin olemassaoloa. Kirkkolegendakin on jättiläisten Killin ja Nallin ajoilta, hyvinkin pari sataa vuotta ennen Naantalia. Raisioon kuului silloin mm. osa nykyistä Turkua ja koko myöhempi Naantali. Ensi sunnuntaina juhlitaan Pyhälle Martille omistetun Raision kirkon 700-vuotisjuhlaa, joka ankkuroituu ikivanhojen lähteiden mukaiseen rakentamisvuoteen 1305.
Vanhimmat Turun seudun pitäjien historiaan liittyvät lähteet koskevat Nousiaista, Maskua ja Raisiota. Pappi Elav(us) kirjataan vuonna 1292 annetussa testamentissa. Syksyllä 1340 perustettiin Turun tuomiorovastin virka, johon kanunki (tuomiokirkon pappi) Elavus nimitettiin. Turkuun Elavus tuli Nousiaisten palkkapitäjästä. Hänet mainitaan Raision kirkkoherrana vuosina 1292-1340. Turun tuomiorovastina Elavus vaikutti vuosina 1340-47. Hän oli mahdollisesti opiskellut Pariisin yliopistossa jo 1280-luvulla ja myöhemmin vuonna 1313. Elavuksen ansioksi lasketaan Raision uuden, kivisen kirkon rakentaminen Kuloisten kylään (Ihalassa oli ollut aikaisempi puukirkko). Uusi tiekin lienee ollut hänen aikaansaannoksensa. Elavuksen ansioksi osoitetaan myös Raision, Ruskon, Nousiaisten ja Liedon yhteisesti muodostettu tuomiorovastin palkkapitäjä.
Raision kirkon historiaa ovat tutkineet alan ammattilaiset, varhaisimpia vuosia erikoisesti professori, arkistoneuvos Aulis Oja - sama tutkija, jonka työtä on myös mm. Maskun historia birgittalaisine, Karinkylästä Naantalin Ailosten kummulle johtavine vaiheineen.
Raision Elavista ovat olleet kiinnostuneita myös eräät kirjailijat, erikoisesti historiallisista romaaneistaan tunnettu ja arvostettu Hilda Huntuvuori. Hän herätti kirjassaan Olavi Tavastin tarina huomiota mahdolliseen piispa Hemmingin kutsusta tapahtuneeseen Birgitta Birgerintyttären, myöhemmän Pyhän Birgitan käyntiin Suomessa kesällä 1346. Hemminki tutustutti Birgitan Turkuun, ja he olisivat vierailleet myös Raisiossa, Maskussa ja Nousiaisissa.
"Raisiossa Birgitta katseli tuntijan silmin tuota Suomen vanhinta kivikirkkoa, sillä hänkin oli kerran ollut mestarina, kun rakennettiin Ulvåsan kivistä kartanoa... Elavi Yrjänänpoika otti täydessä juhlapuvussa vastaan korkean seurueen... astui pääalttarille ja piti ylevän aamumessun... Messun jälkeen Elavi ilmoitti liittyvänsä matkaseuraan, sillä hän oli perinyt isältään Yrjänä Heikinpojalta suuren rakkauden ratsastukseen..."
"Maskussa tavattiin kirkkoherra Johannes, ja Elavi kävi orpanansa kirkkoherra Antti Tuunenpojan haudalla rukoilemassa. Nousiaisissa isäntänä oli kirkkoherra, isä Laurentius. Messun jälkeen käytiin kirkolla paikassa, missä piispa Henrikin arkku oli sijainnut."
Raision Elavin historiaa ovat tutkineet muutkin kuin ammattilaiset. Heihin lukeutuu mm. Suomen Kotiseutuliittoon kuuluva Särkisalon kotiseutuyhdistys Meripirtin kerho, joka johtui Elavin jälkiä tutkiessaan muinaiseen Krakanesin kalkkivuoreen ja Naantalin birgittalaishistoriaan tietyssä vaiheessa liittyneihin Perniön kuninkaankartanon mailla mahdollisesti jo aloitetun rakentamisen jäänteisiin.
Meripirttiläiset tutkivat myös Raision kirkkoherran Elavin osallistumista Turun yllätykselliseen piispanvaaliin vuonna 1338. Hänen tukensa valitulle Hemmingille oli arvokas. Elavin kulttuuriharrastukset ovat saaneet erityistä huomiota, varsinkin Raision kirkon lasimaalauksen Pyhän Simonin hankinta.

RAINO PUOTTULA"


- Fogues

Anonyymi kirjoitti...

http://agricola.utu.fi/hist/kronologia/index.php?alku=1400&loppu=1499


siinä lisää taustatietoa Suomen historiasta (Naantali siis perustettiin 1443 ja "lohkottiin" Maskun sen aikaisesta kihlakunnasta.

- Fogues

Norppa kirjoitti...

Koen että aihe on taas sopivasti täydentynyt. Saatiin se Raisiokin mukaan.
Ensi kesänä sitte kuvia Maskun rivieralta?!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...