keskiviikkona, tammikuuta 27, 2010

Voiko tuotteen palauttaa ilman laatikkoa?

En tiedä muista ihmisistä mutta minusta ei ole käytännöllistä kovinkaan pitkään säilyttää  kaupasta ostettujen tuotteiden laatikkoita. Muistan kyllä, että isompaan ullakko aikaan tuli muutama vuosi säilyttyä tv-boxia, jossa laite olisi hyvä kuljettaa sitten muuton aikana, mutta kaiken kaikkiaan loppujen lopuksi kaikki "varmuuden vuoksi säilytys laatikot" ovat  turhia. Ne vievät tilaa ja osoittautuvat epäkäytännöllisiksi.
Teleskooppi-hylly lähti siis takaisin Stokkalle. Mukana kuitti ja hylly. Mutta - ei voinut palauttaa, koska ei ollut tuotteen laatikkoa.
Hetkinen, missä sanotaan että tuote pitää palauttaa laatikkonsa kera. Kuinka moni säilyttää laatikot monta päivää kengistä, painoista, astioista, leluista, yms? Tässä tapauksessahan aika oli kuluttajan puolella ja pakkaus oli helppo käydä penkomassa taloyhtiön pihalta. Monessa kotitaloudessa pakkaus oltaisiin sen sijaan voitu esim. polttaa. Liikkeen edustajana ottaisin kyllä tuotteen mielummin vastaan ilman laatikkoa, kuin roskalaatikosta pengotun laatikon kanssa. (ei, en ollut heittänyt laatikkoa roskiin vaan kartonkikeräyslaatikkoon)

10 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ei voi, ja jos voikin, niin kysymys täytyy olla postimyynnistä, jossa on automaattinen 14 vuorokauden palautusoikeus. Mitään automaattista palautusta vähittäiskaupassa ei ole, koska kauppa on sopimus, jonka purkamiseen pitää olla pätevä syy. Syy voi olla viallinen tuote ja myyjällä on oikeus korjata tuotteen mahdollinen virhe, vaihtaa tuote ja vasta sen jälkeen purkaa kauppa. Pätevä syy ei ole virheellinen tai taitamaton käyttö, jollainen voi olla kenkätelineen käyttö pelastusarmeijasta ostetun 30 kilogrammaa painavan palsan säilytykseen.

Tietysti myyjät voivat purkaa kaupan, koska se on pienimmän riesan tie, noin yleensä. Suhdetoimintaa niinq, mutta se opettaa ostajat kyllä vääriin tapoihin. Olen järkyttynyt äskettäisestä uutisesta, jossa sanottiin röyhkimysten hakevan kaupasta hippa-vaatteita ja palauttavan niitä viikonlopun jälkeen, Röyhkeää sanoisin.

Norppa, Noora kirjoitti...

Mikä on palsa?

Anonyymi kirjoitti...

Ostaisiko Norppa itse kaupasta tuotetta, joka ei ole enää laatikossaan? Ei kai kaupalla voi olla velvollisuutta ottaa takaisin tavaraa, jota se ei pysty myymään uudelleen. Myöskään laatikossa, joka näyttää roskiksessa käyneeltä.

hna eli Hanna Kopra kirjoitti...

Mutta nyt puhumme Stockmannista! Herran Jumala, sinnehän saa palauttaa jopa tuotteita mitä ei ko. Tavaratalo myy! Stockmannin periaatteisiin kun on kuulunut, että mikä Stockmannilta ostetaan voidaan sinne palauttaa. Jopa perjantaina ostettu paisti maanantaina…

Anonyymi kirjoitti...

Palsa on päällystakki. Semmonen vähän pidempi ja paksumpi. Ja painavampi.

Norppa, Noora kirjoitti...

Varsinaisesti kysymys ei ollut juuri nyt tästä kyseisestä tuotteesta, ajattelinkin asiaa laajemmin. Mikäli kahvinkeittimesi hajoaa kuukauden päästä niin pitääkö silloinkin olla laatikko mukana yms. ?
Kyllä, voisin hyvinkin ostaa kaupasta tuotteen ilman laatikkoa. Pakkausmateriaaleista tulee muutenkin aivan järjetön jätemäärä.

Moni kauppa tarjoaa "osta, osta, osta - ja mieti vasta rauhassa kotona" -vaihtoehtoa juuri sen vuoksi, että moni kuluttaja on liian laiska enää lähteäkseen palauttamaan tuotetta kun sen on kerran kotiinsa kantanut. Ei se kaupoissa asiointi kaikista niin parasta ajanvietettä ole.
Esim Ikea antaa asiakkaan miettia ostostaan 90 päivää - myös patjojen kohdalla..

Anonyymi kirjoitti...

Hyvä Norppa hyvästä ja tyhjentävästä vastakommentista!
EN tiedä onko anonyymisti kirjoittelevan mielipiteiden tarkoitus provosoida, mutta itsessäni ainakin (jostain syystä) pieni leijona heräsi (räyh :))

Tottahan on, ettei kaupan ole velvollisuus ottaa vastaan jo ostettuja tuotteita.
14pvän palautusoikeus on yleinen käsitys joka on jäänyt elämään varhaisemmista ajoista, jolloin näin oli. Nykyäänhän se ei tosiaan ole voimassa kuin postimyynnissä... mutta peräänkuulutan kuitenkin asiakaspalvelua tässä(KIN) asiassa.

Olen itse ollut ammatissa, joss olen käsitellyt reklamoinnit.. ja juu, jotkut reklamoivat myös siitä, että ovat jättäneet maalikynän korkin asettamatta ja kyseisen kynän tekstiilin päälle (josta on erikseen varoitettu).. seuraukset varmasti osaa kukin päätellä.
Tällöin me siis korvasimme myös pilalle menneen tekstiilin.. velvollisuutta ei ollut, mutta seurauksena tyytyväinen (uudelleen ostava) asiakas.

Jos tosiaan paketissa on kuva, jossa kyseinen tuote on nostettu lattiatasoa ylemmäs ja siinä roikkuu myös tavaroita henkareissa, niin silloinhan se ei ole tulkinnanvarainen juttu.
Tosin paketissa voisi lukea maksimipaino, jonka kyseinen tuote kestää ja jos sitä tuotteen ostanut huomaa, niin silloinhan voi syyttää vain itseään.

Pakkausmateriaalithan ovat ihan turhaa lisäroskaa, jonka tarkoitus on markkinoida ja suojata tuotetta. (kärjistetysti) Mutta tyhjiä pakkauksia saa myös maahantuojalta..... (meiltä ainakin aikoinaan sai)

ansku

kuisma kirjoitti...

Niinpä ja en olisi uskonut että Stockmann myy jotain sekundaa, olen aina tähän päivään tai itseasiassa eiliseen asti luullut että siellä myydään laadukkaita tuotteita. Mutta ei, toissapäivänä ostamani sormikkaat alkoivat jo eilen purkautumaan sormenpäästä. Ja tuo kenkä-, hattu-, naulakko-hässäkkä joka näytti toimivalta paljastui sekin surkeaksi tuotteeksi - tosin jaksan uskon vielä siihen jos se olisi ollut laadukasta materiaalia ja muutenkin pikkasen jykevämmän oloinen niin se olisi ollut todella mahta ja toimiva tuote. Ja tätä kirjoittaessa tuli mieleen Stockmannin vanhentuneet elintarvikkeet, joita myytiin tuossa taannoin ja näin ollen oma käsitykseni Stockmannin laadukkaista tuotteista on musertunut ja boikottini Stockmannia kohtaan on alkannut.

Anonyymi kirjoitti...

Tuo Norpan vertaus hajonneeseen kahvinkeittimeen on vähän outo. Jos laite hajoaa takuuaikana tai kohtuullisen ajan takuun päättymisen jälkeen, niin siinä on virhe ja myyjä vastaa siitä. Silloin ei tarvita laatikkoa eikä edes kuittia, vaan kuluttajalla on oikeus saada laite korjatuksi myyjän piikkiin.

Nuo kokeile-ja-osta -ehdot ovat osa markkinointia, mutta niistä on aina sovittava.

Norppa, Noora kirjoitti...

Voihan anonyymit - en minä kahvinkeitintä mihinkään verrannut. Kuten jo aiemmin kerroin, niin mietin vain yleisellä tasolla palautuskäyntäntöä, en nyt rajannut keskustelua koskemaan vain teleskooppihyllykkö jota markkinoitiin selkeän kuvan kanssa myös ns. tavallisena vaatekaapin hyllynä.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...