lauantaina, syyskuuta 01, 2007

Mikä on sun kanta merihevosiin?

Tuli tekstiviesti: Mikä on sun kanta merihevosiin?
Mietin hetkisen. Yleensähän kanta asioihin on helppo löytää kun miettii mitkä ovat tiedossa olevat faktat, lisää siihen vielä omat ajatuksensa ja tuntemuksensa, niin siinähän on jo pohjaa kannalle.
Merihevosten kohdalla löi hetkisen tyhjää. Huomasin, ettei minulla ole kantaa merihevosiin, paitsi että yhdistän ne satuihin ja lasten leluihin tai vaatteisiin. (jollakin tavalla aavistelen, että kysymys liittyy kuitenkin tänään oleviin häihin)
Google auki ja selvisi että merihevonen on uhanalainen. Niiden luonnonkannat ovat taantuneet, koska niitä kalastetaan liikaa, niiden elinalueita tuhotaan ja niitä käytetään luonnonlääkityksellisiin tarkoituksiin erityisesti Kauko-idässä.
No niin, kantani on nyt ainakin se että niitä pitäisi suojella ja niiden elinoloihin pitäisi kiinnittää huomiota.
Mutta en minä sisustusartikkelia hankkisi merihevosesta esim. täältä.
Tai ehkä tekstiviesti viittasikin tähän:
Merihevosten lisääntymisessä on erikoista se, että uros kantaa ja "synnyttää" poikaset. Parittelussa naaras asettaa erityisellä munanasettimella munia uroksen pussiin, jossa ne hedelmöittyvät. Poikaset kehittyvat uroksen pussissa, kunnes se ponnistaa ne ulos pyrstöään heiluttamalla.
Se siis on mahdollista.

5 kommenttia:

Hanna Kopra kirjoitti...

No olipas ISO merihevoinen! Niin. Mitä jotkut kysymykset taakseen kätkevätkään…?

Norppa kirjoitti...

öö..no. mikä on sun kanta merihevosiin??

Hanna Kopra kirjoitti...

Kävin Pinosta ostaa sekä Helmin huoneeseen, että makkariin merhevosmobilet… Musta ne on hauskoja… Sit mä voinkin laittaa sulle yhden kuvan Hollolasta.

Anonyymi kirjoitti...

Mun HAAVE (oikeesti isolla siis) on aina (jostain ala-aste ikäisestä) ollut se, että saisin pari merihevosta isoon akvaarioon, jossa niillä olis hyvät oltavat. Tässä mun kanta. Ehkä mä tavallaan sitten suojelisin niitä täydelliseltä sukupuuttoon kuolemiselta. Voisin vaikka alkaa merihevosten kasvattajaksi... ei hullumpi homma! Jotkut kasvattaa koiria ja kissoja ja hevosiakin, mutta mä haluan kasvattaa merihevosia..

Norppa kirjoitti...

Hyvä Ansku! Sulta löytyi heti kanta merihevosiin. Ja hnnan kanta oli siis että ne on hauskoja?
mä en oo oikeestaan hirveesti miettinyt noita merihevosjuttuja aikaisemmin mutta aina kun ihminen tuhoaa yhden lajin sukupuuttoon oman käyttönsä vuoksi, no se aina pois luonnonmoninaisuudesta ja osaltaan heikentää sitä tasapainoa mikä tänne on luotu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...